Binnen de zorg staat één ding vast: maatwerk is ontzettend belangrijk! Zo gaf de ene cliënt aan de app nog wel langer te willen gebruiken, terwijl de ander er na een paar dagen al helemaal klaar mee was. En waar de één geen meldingen wilde ontvangen op zijn werk, gaf de ander aan dat hij daar nu juist het meest benieuwd naar was vanwege spanningen op zijn werkplek. Ook van behandelaren horen we terug dat het bij de ene cliënt zinvol leek om de app alleen aan het begin van de behandeling kort te gebruiken om wat meer inzicht te krijgen in lichamelijke spanningssignalen, terwijl de app bij de ander gedurende de behandeling een hulpmiddel zou kunnen zijn om op tijd vaardigheden in te zetten om spanning te verminderen.

Ook uit de quotes hieronder blijkt hoe belangrijk het is om te aan te sluiten bij de mate waarin iemand openstaat voor alternatief gedrag. Het gebruik van de app moet dus altijd worden afgestemd: one size doesn’t fit all! Lees hieronder enkele ervaringen van cliënten en professionals met de Sense-it app.

“Het horloge is als een spiegel van de ‘kleine ik’…in het begin zag ik het als irritant, maar het heeft nu wel meer inzicht gegeven. Dus zeker helpend!”
– Linda, cliënte, gebruikte de app 6 weken in dagelijks leven

Het mooiste moment was op de laatste dag van het uitproberen. Patiënte had toen het horloge al af gedaan om weer bij mij in te leveren en ging door een spanningsvol moment. Ze zat te wachten op de bzzt van het horloge, maar die kwam niet! Ze ging even twijfelen aan zichzelf en realiseerde zich toen dat ze het horloge helemaal niet om had! We hebben er samen erg om moeten lachen. Ze is zich veel bewuster geworden van haar spanningen en in welke situaties dit speelt. Walst er minder overheen.”
Tom, GZ-psycholoog, die samen met een patiënte in een klinische setting gedurende 6 weken werkte met de app

“Als het horloge afging hield ik daar rekening mee, bijvoorbeeld door even tot mezelf te komen en adem te halen”.
– 
Delano, 21, cliënt die de app 4 weken heeft gebruikt

“Ik laat me niet leiden door een horloge. Kijk wel naar de melding, maar doe ik er niks mee. Schijt aan, ik blijf gewoon boos!”.
Richard, 38, cliënt die na ruim een week is gestopt de app te gebruiken